love, gay, and stupid -kuva

 

Hei rakkaat.

Kuuntelin tänään UMK ehdokkaiden biisejä ja mielestäni on upeaa, että siellä ovat Saara Aalto ja Cristal Snow. Molemmilla asiaa siitä, että saisi rakastaa juuri sitä ihmistä, jota rakastaa. Ei tarvitsisi pelätä tai perustella rakkauttaan. Ei tarvitsisi todistella koko ajan jotain.

Omaan päähäni ei mahdu, miten jonkun rakkaus olisi joltain toiselta pois. Miten se, että naapurin Pekka rakastaa Juhoa tai Päivi Johannaa, vaikuttaa mun elämään? Ei mitenkään. Paitsi parhaassa tapauksessa niin, että nään enemmän rakkautta. Sillä sitä maailma tarvitsee. Rakkautta, läheisyyttä, lämpöä, hellyyttä. Ihmisiä, jotka välittävät toisistaan.

Itse mietin sitäkin, että mitä jos mä olisin rakastunut naiseen? Koska mä olen ihan sitä mieltä, että se olisi mahdollista. Itse koen olevani hetero. Mutta jos mun elämään astelisi aivan mahtava, upea, mukava, rakastava ja hellä ihminen, mä voisin rakastua. Oli hän sitten mies tai nainen. 

Mun kohdalla hän oli mies. Joka vei multa jalat alta ja joka sai mut rakastumaan.

Mun ei tarvitse perustella mun rakkautta varmastikaan niin paljon nyt, kuin jos olisinkin rakastunut naiseen. Tiedän jo etukäteen, että se olisi iso paikka monelle. Mutta miksi? Miksei jokainen saa rakastaa? Miksei kaikilla ole siihen oikeutta? Miksi tarvitsee piilottaa se rakkaus pois muiden katseilta?

Mä olen kulkenut mun miehen rinnalla julkisesti. Pussaillut, halannut, pitänyt kädestä. Se on ihanaa. Se on valtavan ihanaa. Kun voi julistaa koko maailmalle, että hei, mä olen onnellinen. Mä olen rakastunut. Mulla on hyvä olla tämän ihmisen rinnalla, enkä piilota sitä keneltäkään.

Niin sen pitäisi mennä.

Maailmassa on niin paljon vihaa. Niin paljon surua. Pelkoa. Ennakkoluuloja. Epäreiluutta. Vääryyttä. Pahaa.

On siis oltava myös rakkautta. Iloa. Uskallusta. Avarakatseisuutta. Reiluutta. Oikeutta. Hyvää.

Ja tuomitsemisen sijaan rakkautta tulisi juhlia ja arvostaa. Joka hetki.

Sillä onhan se ihanaa ja ainutlaatuista. Että löytää rinnalleen ihmisen, jonka kanssa tuntee olevansa viimein kokonainen. Jonka kanssa on hyvä ja turvallinen olla ja kulkea.

 

everyone is equal, stop judging, and love -kuva

 

Rakkaudella, 

Perhonen